یوان چین در رقابت با دلار آمریکا

کدامیک پیروز میدان میشود؟ یوان چین یا دلار آمریکا؟
یوان ، واحد رسمی پول چین است که با افزایش قدرت اقتصادی این کشور در دهه های اخیر، بیش از قبل مورد توجه جهانیان قرار گرفته است . یوان با کد CNY نشان داده میشود و مردم چین در زبان محلی خود به آن" کوای " می گویند.
یوان یک واحد کوچک تر به نام جیائو دارد که برابر 0.1 این واحد پولی است .
برخی کارشناسان معتقدند رهبران کشور چین به دنبال این هستند در داد و ستدهای بین المللی،یوان را جایگزین دلار کنند.
در حال حاضر دلار به عنوان پرکاربردترین ارز جهان شناخته می شود.
واحد پول رسمی کشور چین تا سال 1914 دلار نقره ای بود . در سال 1930  "فن" که یک سکه مسی بود و معادل 100 یوان ارزش داشت و همچنین سکه هایی از جنس نیکل به سایر پولهای موجود در چین اضافه شد. 
در سال 1935 نیز واحدی به نام فابی ایجاد شد که تا سال 1948 در میان مردم کشور چین رواج داشت.
در دسامبر سال 1948 بود که بانک خلق چین افتتاح شد و نخستین سری اسکناس های یوان در همان سال منتشر کرد . از آن زمان تا کنون ، دولت چین پنج بار در چاپ اسکناس های خود تغییر ایجاد کرده که آخرین بار آن در همین سال های اخیر اتفاق افتاده است.
تا قبل از سال 1997 ، یوان چین به عنوان یک ارز رسمی در دنیا شناخته شده نبود و تجارت های بین المللی تجار خارجی و چینی ها به وسیله گواهی نامه های ارزی صورت می گرفت.
در بین  سالهای 1997 تا 2005 دولت چین اقدام به تثبیت نرخ این ارز در برابر دلار کرد و ارز یوان نیز وارد بازار جهانی برای مبادلات خارجی شد .
با توسعه اقتصاد چین و اقدامات دولت آن ، در سال 2016 یوان به همراه ارزهای از قبیل یورو اتحادیه اروپا، پوند انگلیس و ین ژاپن ، در سبد ارز ها ، مرجع در صندوق بین اللملی پول قرار گرفت تا پتانسیل تبدیل به ارز جهانی را هم داشته باشد.
با توسعه اقتصاد چین و اقدامات دولت آن ، در سال 2016 یوان به همراه ارزهایی از قبیل یورو اتحادیه اروپا ، پوند انگلیس و ین ژاپن ، در سبد ارزهای مرجع در صندوق بین المللی پول قرار گرفت تا پتانسبل تبدیل به ارز جهانی را هم داشته باشد.
 

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟